VOOR BETAALBAAR AUTOPLEZIER
ONDERHOUD EN REPARATIE
Autocenter Diko beschikt over een compleet ingerichte werkplaats met ervaren monteurs. Onze monteurs hebben een ruime ervaring op het gebied van auto onderhoud en beschikken over de benodigde diploma’s, certificaten en zijn APK keurmeester. Wij voeren onderhoud en reparatie werkzaamheden uit aan alle personenauto’s en lichte bestelwagens van alle merken, ook als u deze niet bij ons heeft gekocht.
Zo kunt u bij ons terecht voor kleine of grote onderhoudsbeurten, storingen, APK keuringen, banden, accu’s, uitlaten, koppelingsplaten, distributieriemen, schokbrekers, airco, etc. en dit alles tegen gunstige tarieven.
Goed onderhoud voor een betaalbare prijs!
Maak hier een werkplaats afspraak
Type uw kenteken en vul het formulier verder in voor het aanvragen van een werkplaats afspraak. We nemen dan vrijblijvend contact met u op.
In onderstaande tabs leest u enige uitleg over de werking, tips en adviezen, van diversen componenten en of diensten.
De accu levert stroom aan de startmotor om de auto te kunnen starten. Zodra de motor draait komt ook de dynamo in werking en wordt de accu weer bijgeladen. Hiernaast levert de accu ook stroom aan vele elektrische componenten als de dynamo geen of onvoldoende stroom levert. Een accu kan snel leeg raken als je bijvoorbeeld je licht bent vergeten uit te schakelen. Als de accu leeg is kan men met behulp van een tweede auto en startkabels de auto weer starten. Zet tijdens deze handeling uw verlichting aan om piekspanning te voorkomen. Rijd dan wel direct hierna 15 á 20 kilometer, zodat de dynamo de accu weer kan bijladen.
Accu’s zijn tegenwoordige onderhoudsvrij. De levensduur van een accu is gemiddeld rond de zes jaar. Als u alleen korte stukken rijd neemt de levensduur eerder af. Voor auto’s met een start/stop systeem zijn er speciale zwaardere accu’s (AGM of EFB).
Bij een moderne auto met veel elektronica is het beter om de accu in de garage te laten vervangen. Als de spanning van het voertuig is geweest bestaat de mogelijkheid dat bijvoorbeeld de sleutel niet meer wordt herkent of dat het motormanagement (canbus) in de war is.
Als u twijfelt over de conditie van uw accu kunt u deze bij ons in combinatie met uw dynamo laten testen. Indien nodig kunnen wij uw accu dan snel vervangen.
Een airco koelt op warme dagen het interieur van de auto. Op koude en natte dagen kan uw airco zorg dragen voor snellere ontvochtiging van het interieur. De lucht in je interieur is dus sneller droog en je ramen zijn niet langer beslagen.
Soorten airco
Een eenvoudige airco koelt de auto, door constant koude lucht aan te voeren. Bij climate control wordt het interieur op de automatische vooraf ingestelde temperatuur gebracht door koeling of verwarming. Stel één keer de gewenste temperatuur in en het systeem regelt verder alles zelf.
Als het erg warm is, zet dan voor vertrek eerst ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de aircocompressor minder hard hoeft te werken.
Zet de airco tien minuten voor aankomst uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels op de verdamper. Deze wordt bij een ingeschakelde airco vochtig door condens. In deze tijd dat de airco uitstaat, kan de verdamper goed drogen. Hiernaast is de overgang tussen de binnen- en buitentempratuur minder groot als u de auto verlaat.
Hij werkt niet of slecht?
Een airco heeft ook periodiek onderhoud nodig. Als de airco gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, loopt warm en gaat stuk. Laat daarom minimaal om de twee jaar de airco bij Autocenter Diko controleren, bijvullen en reinigen.
Reinigen
Bij autocenter Diko kunt u ook de airco laten reinigen als u last heeft van onaangename geuren. Autocenter Diko biedt hier meerdere mogelijkheden voor aan.
Ozon reiniging
Een ozon reiniging reinigt niet alleen de airco, maar ook het complete interieur van de auto. Tijdens de behandeling produceert een generator gedurende een instelbare tijd continu ozon die zich in de gehele auto verspreidt en vervelende geuren neutraliseert. Schimmels en bacteriën worden gedood. Deze behandeling duurt lang (24 uur) de auto moet namelijk goed luchten na de behandeling vanwege de hoge concentraties van ozon.
Op basis van verneveling
De airco reinigen op basis van gas is gelijkwaardig aan een ozon reiniging, alleen is het minder krachtig. Een vernevelapparaat of spuitbus verspreid het gas in het interieur om nare luchtjes te verwijderen.
Het doodt, net als bij een ozonbehandeling, de schimmels en bacteriën, maar verwijdert de aanhechting niet. Deze behandeling is sneller en goedkoper.
In Europese Unie is het wettelijk verplicht dat iedere auto die minimaal 3 jaar oud is periodiek gekeurd wordt. Tijdens de Algemeen Periodieke Keuring (APK) wordt je auto nagelopen op de minimale veiligheids- en milieueisen die er vanuit Europa zijn gesteld. Denk bijvoorbeeld aan je autobanden, remmen, verlichting, schokdempers, uitlaat, steekashoezen, ruitenwissers, etc. Autocenter Diko is een erkend RDW APK-bedrijf.
Hoe vaak moet je je auto APK laten keuren?
Hoe vaak je je auto moet laten keuren hangt af van de leeftijd van je auto:
APK en nieuwe auto’s
Heb je een nieuwe benzineauto? Dan moet je na 4 jaar voor het eerst je auto laten keuren. Bij een nieuwe dieselauto is dit na 3 jaar wettelijk verplicht.
Wat is de vervaldatum van je APK?
Als je auto al eerder gekeurd is krijg je zes weken voor de APK vervaldatum een brief van het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) met daarin een oproep je auto te laten keuren.
Laat je APK niet verlopen en voorkom een boete
Het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om de APK keuring op tijd uit te laten voeren. Als je te laat bent en je APK vervaldatum is verlopen riskeer je een flinke boete. Ook ben je op dat moment niet verzekerd. Officieel mag je met een voertuig namelijk niet de weg op als het niet aan de wettelijk gestelde eisen voldoet. Zorg er dus voor dat je auto op tijd is goedgekeurd.
Steekproef RDW
Indien er een steekproef aangekondigd wordt door de RDW, mag je auto onze garage niet verlaten, totdat deze keuring is afgerond. Het is wettelijk verplicht om aan de steekproef mee te werken.
Autobanden zijn er in vele merken, soorten en prijzen. Autocenter Diko kan u elk merk en soort leveren en u hierin goed adviseren. Een autoband moet lang meegaan, comfortabel over de weg rollen, weinig geluid maken en stof, vuil en water goed afvoeren. Dit alles bij verschillende weersomstandigheden. Winterbanden presteren het best bij temperaturen lager dan 7° Celsius, wordt het warmer dan zijn zomerbanden de beste optie. U kunt ook voor de vier seizoenen banden kiezen om niet te hoeven wisselen in de winter en zomer periode. Bij normaal gebruik zijn zomerbanden met voldoende profiel in ons land prima. Maakt u veel kilometers, zowel in de zomer als winter periode, dan kan een vier seizoenenband een goed alternatief zijn. Gaat u ook naar gebieden met veel sneeuw en ijs, zoals bijvoorbeeld op wintersport. Kies dan voor een set winterbanden.
De functie
Een band heeft een aantal functies, hij moet het voertuig dragen, zorgen voor een veilige wegligging, water afvoeren en aandrijf-, stuur- en remkrachten overbrengen op het wegdek.
Slijtage
Een band slijt door wrijving met het wegdek. Als u rustig rijdt en zorg draagt voor een goede bandenspanning, zal de band minder hard slijten. Banden kunnen ook uitdrogen door bijvoorbeeld de zon. Er ontstaan dan droogtescheurtjes in de band. Een goede bandenspanning zorgt ook voor een betere wegligging en een lager brandstof verbruik.
Minimale eisen
In de Nederland is de minimale profieldiepte van zomer- en winterbanden 1,6 mm. Dit geldt ook voor vier seizoenen banden. Als je profiel minder is, wordt je auto afgekeurd en kun je een boete krijgen. Autocenter Diko adviseert om je banden te vervangen als je profieldiepte minder dan 2 mm is. Winterbanden zijn aan vervanging toe als de profieldiepte minder dan 4 mm is, zo ga je veilig een gladde weg op.
Autocenter Diko verzorgt natuurlijk ook eventueel uw bandenwissel, maak snel een afspraak.
Elke auto heeft een distributieriem of een distributieketting. De meeste auto’s hebben een distributieriem, maar steeds meer automerken kiezen voor een ketting. Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok niet meer te repareren is. Een distributieketting vergt minder onderhoud. Waar een distributieriem periodiek vervangen moet worden, is een ketting in principe onderhoudsvrij.
Wat is een distributie?
Bij het starten van de auto gaat de krukas draaien. Daardoor regelt hij dat de zuigers in de cilinders op en neer gaan. Aan het eind van de krukas zit een tandwiel, waaraan de distributieriem of de distributieketting bevestigd is. De distributieriem is aan de andere kant ook met een tandwiel – bevestigd aan de nokkenas. Zodra de krukas draait, gaat ook via de distributieriem de nokkenas draaien. De nokkenas regelt de stand van de in- en uitlaatkleppen in de cilinder. Zonder distributie is er geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen draaiende motor.
Er staat een behoorlijke kracht op een distributieriem of distributieketting. Hij draait met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. De distributieriem is gemaakt van zeer sterk kunststof en versterkt met glasvezel en heeft een teflon coating. De distributieketting is gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.
Wanneer is een distributieriem aan vervanging toe?
In het instructieboekje van de auto staat om hoeveel kilometer of jaren de distributieriem vervangen moet worden, naar gelang welke het eerst wordt bereikt. Een distributieketting zou in principe een autoleven lang meegaan, maar kan uiteindelijk ook uitrekken. Bij vervanging van de distributieriem wordt normaal gesproken ook altijd de waterpomp vervangen. Houdt u strikt aan het vervanging termijn. Autocenter Diko kan je adviseren of de distributieriem aan vervanging toe is.
Een dynamo heeft twee functies, het leveren van elektrische energie en het bijladen van de accu. Hij zit verbonden met de krukas van de motor door middel van een v-snaar of een multiriem. Op het moment dat de motor draait, draait dus ook de dynamo en levert hij stroom. Tegelijkertijd zorgt de dynamo ervoor dat de accu opgeladen wordt.
Een dynamo zelf behoeft geen onderhoud, buiten het feit dat de v-snaar of multiriem voldoende strak gespannen en niet versleten is. Maar een dynamo slijt wel door allerlei inwendige bewegende delen. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de oorzaak zijn en wordt ook de accu niet meer bijgeladen. Het vervangen een kapotte dynamo is soms eenvoudig maar kan ook tijdrovend zijn, afhankelijk van de bereikbaarheid en dus de demontage van overige autodelen. Kortom, van een half uur tot wel vijf uur.
De koppakking is een afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop. Hij zorgt dat de koelvloeistof- en oliekanalen tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn.
Wat is zijn functie?
In de cilinderkop bevinden zich de één of twee nokkenassen, de in- en uitlaatkleppen en de compressieruimte. Het onderblok bevat meerdere olie- en koelwaterkanalen die in verbinding moeten staan met de kanalen in de cilinderkop voor smering en koeling. De koppakking zorgt voor de afdichting tussen deze kanalen. Omdat de koppakking op de plaats zit waar de verbranding in de motor plaatsvindt, krijgt het onderdeel hoge temperaturen en gasdrukken te verwerken.
Defecte koppakking
Symptomen van een defecte koppakking:
- Aanhoudende witte rook uit uitlaat
- Auto start lastiger
- Vermogensverlies
- Verlies van koelvloeistof
- Motor wordt te warm of raakt oververhit
- Sterke verkleuring van koelvloeistof
Een koppakking gaat normaal jaren mee. De problemen beginnen vaak door veroudering of een minder goed functionerend koelsysteem. Er kan lekkage optreden waardoor er koelvloeistof ontsnapt, met oververhitting als gevolg. Bij lekkage naar buiten, verliest men alleen vloeistof. De lekkage naar binnen is ernstiger. Door vermenging van olie en koelvloeistof is er geen goede smering meer, wat grote schade aan de motor kan aanbrengen. Reparatie van de pakking is arbeidsintensief en dus erg kostbaar, vaak worden ook de distributieriem en de waterpomp preventief mee vervangen.
Een koppeling onderbreekt de aandrijfkracht van de motor naar de wielen. Hierdoor kan de auto stilstaan met draaiende motor en kan van versnelling worden gewisseld.
De werking van de koppelingsplaat
Het hart van de koppeling is de koppelingsplaat, een ronde schijf, met aan weerszijden flexibel voeringmateriaal. De koppelingsplaat is verbonden met de versnellingsbak en ligt opgesloten tussen het vliegwiel en de drukgroep aan de motor. In het midden van de drukgroep zitten de drukvingers, die werken als kleine hefbomen. Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Bij loslating van het koppelingspedaal schuift de boel weer in elkaar en de auto rijdt.
Hoe slijt deze
De koppelingsplaat moet het verschil in draaisnelheid tussen motor en transmissie opvangen. De koppeling kan daardoor slippen. Dit betekent slijtage. Hoe lang de koppeling meegaat, hangt af van het gebruik van de auto. Rijden in de stad zorgt voor veel slijtage omdat er vaker geschakeld moet worden. De drukgroep en het druklager slijten eveneens. Een versleten koppeling slipt oncontroleerbaar en maakt dat het schakelen moeizamer gaat.
Vervangen van een koppelingsplaat.
Bij het vervangen van de koppeling wordt naast de koppelingsplaat ook normaal de drukgroep en druklager vervangen. Deze onderdelen slijten namelijk mee, en kunnen beter in één keer vervangen worden. De kosten van de genoemde onderdelen zijn afhankelijk van het type auto, maar de meeste kosten zitten in de arbeidsuren (de versnellingsbak moet namelijk gedemonteerd worden). De hoeveelheid werk die de monteur nodig heeft voor een auto verschilt per autotype.
Elk voertuig heeft periodiek een onderhoudsbeurt nodig, tijdsduur of gereden kilometers (welke het eerst wordt bereikt). Dit verschilt nogal bij merk of type voertuig. In het instructieboekje van de auto kunt u de interval opzoeken van een kleine- of grote beurt dat u auto hiervoor naar de garage moet.
Kleine- of grote onderhoudsbeurt
Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt u auto op een minder aantal punten gecontroleerd en worden minder onderdelen vervangen dan bij een grote beurt. Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt elk vloeistofniveau gecontroleerd, motorolie en oliefilter vervangen, visuele inspectie op bijvoorbeeld slijtage, controle bandenspanning en verlichting, etc, etc. De auto wordt op zo’n 45 essentiële punten gecontroleerd.
Bij een grote onderhoudsbeurt, worden hiernaast de bougies, alle filters zoals, olie-, brandstof-, lucht-, interieurfilter, enz. vervangen, remmen uitvoerig gecontroleerd en schoongemaakt, schokbrekers, uitlaat, ruitenwissers, verlichting, banden, dempers en draagarmen, etc. grondig en volledig geïnspecteerd. Indien nodig wordt ook de remolie ververst, enz. Kortom een grote beurt is veel intensiveer, uitvoeriger en dus ook duurder.
Indien wij tijdens een onderhoudsbeurt (grote of ernstige) gebreken ontdekken nemen wij contact met u op. Om de kosten hiervan te bespreken en of wij de reparatie mogen uitvoeren. Pas na uw akkoord voeren wij de reparatie uit.
Remmen zijn waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van de auto. Een goed werkend remsysteem is belangrijk voor u eigen veiligheid en die van uw medeweggebruikers. Het remsysteem is een onderdeel van de APK, maar moet ook periodiek onderhouden en geïnspecteerd worden.
Het systeem
Moderne en zwaardere auto’s zijn uitgerust met schijfremmen. Een metalen schijf die achter het wiel is gemonteerd. De remblokken die de remschijf moeten vertragen moeten grote hitte kunnen weerstaan zonder heel hard te slijten. Remblokken of remschoenen slijten en dienen geregeld vervangen te worden. Bij oudere en lichtere voertuigen is achter vaak een remtrommel aangebracht i.p.v. een remschijf. Hiernaast slijten ook de schijven en trommels zelf en moeten vervangen worden als ze te dun worden.
Bij moderne auto’s krijgen de remmen hulp van vele elektrische componenten zoals, ABS, EPS, Hill- en Brake assistent.
Remolie
Het remsysteem van een personenauto’s is hydraulisch en voorzien van speciale olie. Deze olie dient ook periodiek vervangen (ververst) te worden. De olie mag namelijk niet verontreinigd zijn (condenswater en/of gassen) en er mag geen lucht in het systeem aanwezig zijn.
Een veersysteem moet zowel veerkracht als demping bezitten. Om dat te bereiken is elke auto uitgerust met veren en schokdempers. De vering onder je auto zorgt ervoor dat niet iedere hobbel in het wegdek rechtstreeks op de inzittenden wordt overgedragen. De schokdempers hebben als taak de bewegingen van de veren te dempen. Want zonder schokdempers blijft de auto deinen. Verder zorgen de schokdempers ervoor dat de wielen contact houden met het wegdek. En dat is weer heel belangrijk voor de wegligging en de bestuurbaarheid van de auto.
Slijtage
Een schokdemper beweegt ontelbaar vaak in en uit. De werking van de schokdemper gaat langzaam en vrijwel onmerkbaar verloren. Als de klepjes versleten zijn, zullen ze de vloeistofstroom minder afremmen. Bovendien slijt de afdichting van de zuiger langs de cilinderwand. Tijdens een apk-keuring wordt de werking en staat van de schokdempers visueel gecontroleerd. Wil je zeker weten of deze nog goed werkt? Laat de schokdemper dan goed controleren door een garage. Onvoldoende werking van de schokdempers maakt het voertuig minder stabiel en dat kan gevaarlijk zijn.
De startmotor is een elektromotor die stroom ontvangt van de accu en in werking gebracht wordt door het omdraaien van de contactsleutel. Hij is door middel van een klein tandwiel (het rondsel) verbonden met de starterkrans in de motor.
Als de startmotor niet wil ronddraaien.
Dit kan dat diverse oorzaken hebben. Krijgt hij wel voldoende stroom? Zo niet, dan is de accu de schuldige. Is er voldoende stroom en draait de startmotor desondanks niet rond? Hoor je alleen een harde klik bij het omdraaien van de contactsleutel? Dan kan het zijn dat het rondsel vastgeslagen is in de starterkrans. Zet de auto dan in de hoogste versnelling (zet eerst het contact uit!) en duw de auto zachtjes heen en weer. Goede kans dat de zaak weer los komt. Het is echter wel een teken dat de startmotor binnenkort aan vervanging toe is.
In moderne auto’s zijn tegenwoordig heel veel waarschuwings- en controle lampjes te zien. Waarschuwingslampjes dient u ten aller tijden serieus te nemen. Met name de geel/oranje en rode waarschuwingslampjes. Weet u niet de betekenis, kijk dan in het instructieboekje en volg hier het advies. U kunt de lampjes in vier categorieën verdelen.
Blauw:
Het grote licht van de auto staat aan.
Wit:
Aanwijzing of aanbeveling
Groen:
Systeem werkt naar behoren
Oranje/Geel:
De auto zo snel mogelijk laten nakijken
Rood:
Vereist per direct actie!